Gulltips for fordøyelsen

For lite magesyre:

Den psykiske helsen vår har som sagt ofte en klar sammenheng med fordøyelsen, på godt og vondt. Jeg er derfor overbevist om at å sette fokus inn på fordøyelsesproblematikk er et lurt trekk ved psykiske plager.

Å vite hva som er galt, hvilke tiltak man skal sette i gang med og så videre kan være svært krevende, nettopp fordi det er så mange faktorer som kan spille inn og skape trøbbel. Å oppsøke en ernæringsterapeut er lurt, slik at man får støtte i denne prosessen.

Når det er sagt, så er det ett triks som er helt suverent og som ikke krever hverken mye penger eller spesialkompetanse for å teste ut, nemlig å stimulerer produksjonen av magesyre. Hæ? har vi ikke alle for mye tenker du kanskje nå? Det har seg nemlig slik at symptomene på for lite magesyre er nesten de samme som på for mye. Det er jo naturlig å tenke at sure oppstøt kommer av at vi har for mye magesyre og dermed trenger syrenøytraliserende medisiner, men tenke seg til så er sure oppstøt like ofte (og kanskje i de aller fleste tilfeller viser det seg) tegn på at maten blir liggende for lenge i magesekken på grunn av for lite magesyre!

Noen symptomer:

  • Halsbrann
  • Maten blir liggende lenge i magen
  • Oppblåsthet og gassdannelse
  • Kronisk diarè
  • Kronisk Candida infeksjon
  • Dårlig ånde
  • Hudproblemer og flisete negler
  • Belegg på tungen
  • Ufordøyd mat i avføringen
  • Kvalme etter inntak av mat (særlig proteiner) og/eller kosttilskudd

lossy-page1-432px-_Be_kind_to_your_stomach__-_NARA_-_513928_tif

Tiltak:

Som den engasjerte ernæringsstudenten jeg er så får jeg lyst til å rope høyt HURRA for at det ofte finnes så enkle løsninger på problemer folk har slitt med i mange år, ja faktisk nesten hele livet i noen tilfeller! Å ha for lite magesyreproduksjon har så store konsekvenser, mens det motsatt kan løse en hel drøss med plager ved å øke denne produksjonen.

Gjenoppretting av magesyreproduksjonen:

  1. På apoteket får du tak i magesyretilskudd, Aciglumin. Normalt vil 1-2 tbl til forkost og lunch og 3-4 til middag være tilstrekkelig. Begynn med en om gangen og øk etter hvert hvis du ikke får ubehag. En varm følelse indikerer at du kan trappe ned.
  2. Etter en stund kan man benytte bitterstoffer i stedet for magesyretilskudd (fåes på helsekostbutikk).

Dette er rett og slett et GULLtips! I tillegg til dette er det selvsagt lurt å følge mine råd i fohold til begrening av karbohydrater og stressmestring, fordi dette kan i mange tilfeller være årsaker til at problemet har oppstått. Mageasyretabletter bør man ikke gå på resten av livet, så det er viktig å være årsaksrettet ved behandling. Men å bruke dette i en periode er null stress, jippijey!

Kilde: http://tunmed.wordpress.com/2009/10/21/magesyre-%e2%80%93-har-vi-ikke-alle-for-mye/

Foto: Wikimedia commons

Reklamer

7 thoughts on “Gulltips for fordøyelsen

  1. Hei! Inspirerende lesning! 🙂
    Jeg har hatt mistanke om at magesyreproduksjonen min ikke er helt som den skal. At det kunne dreie seg om for lite magesyre var nytt for meg! Jeg kunne gjerne tenke meg å teste ut dette. Men du skriver ikke noe om hvor lenge man skal gå på disse tablettene? Og hvilke type matvarer fremmer magesyreproduksjonen?
    Takk for fin blogg! 🙂

    • Hei Linn-Beate!
      Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg blir så glad for det:-)

      Bruk av aciglumin: Begynn med 1-2 til måltidene, Øk hvis du ikke merker bedring eller negative konsekvenser. Ta gjerne flere til middag (jo mer protein man spiser, jo mer magesyre trengs). Det er ingen regel på dette. Det er individuelt hvor mye man trenger. Noen vil klare seg med et par, mens andre må kanskje opp i 10 stk. Prøv deg frem. Det som er så fint er at det ikke er noe farlig å prøve dette.

      De fleste vil merke bedring i fordøyelse etter noen uker/måneder og kan trappe ned og gå over til å bruke bitterstoffer (helsekost). Bitterstoffer øker også produksjonen.

      Enkelt sagt vil et kosthold og en livsstil som fører til et svingende blodsukker føre til dårlig magesyreproduskjon. Stress og raske karbohydrater er 2 viktige stikkord. Mat som jeg presenterer her vil føre til stabilt blodsukker som har god effekt på magesyreproduksjonen. Håper det var til hjelp! Hvis ikke, spør igjen:)

      • Tusen takk for utfyllende svar!
        Jeg skal teste dette ut og se om det bedrer seg.
        Og du har fått en ny, fast følger på bloggen din! Takk for inspirasjon! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s