B-vitaminer og mental helse

Mangelsykdommer

I gamle dager var ikke mangelsykdommer veldig sjeldent. En kombinasjon av ensidig kost og varierende avlinger gjorde det i perioder vanskelig å dekke det totale næringsbehovet. I prinsippet finnes det fire klassiske mangelsykdommer som er godt beskrevet og dokumentert. Disse er engelsk syke (mangel på D-vitamin), skjørbuk (mangel på c-vitamin), pellagra (mangel på vitamin B3) og beri-beri (mangel på vitamin B1). I vår del av verden har samfunnsutviklingen ført til at disse sykdommene i store trekk er sjeldne. Allikevel kan man lure på om vi muligens er utsatt for mildere former for vitamin og mineralmangler. Kanskje maten vi spiser er for dårlig og belastningene vi utsetter oss for, for store?

Årsaker:

Det er mange mulige årsaker til en mangeltilstand. Fysisk og mentalt stress reduserer opptaket av næring fra maten. Kroppen stresses kjemisk, fysisk og psykisk hver eneste dag. Alt fra å lytte til høye lyder til å miste bilnøklene, kan øke blodtrykket og sende ”stresskjemikalier” rundt i kroppen mens vi forsøker å tilpasse oss. Disse endringene i kroppsfunksjonene – kjedereaksjoner – stjeler energi, øker produksjonen av frie radikaler og kan føre til stressrelaterte helseproblemer.

Økt eksponering for miljøgifter er også en form for stress for kroppen vår. Det setter større krav til avgiftningsfunksjonene i kroppen vår.

En annen viktig årsak til mangler er kvaliteten på maten. Det er ikke sikkert grønnsakene og frukten vi spiser er så næringsrike som vi tror. Det er så enkelt som at de mineraler og sporstoffer som ikke finnes i jorden, kan vi heller ikke finne i plantene. Og vi vet at moderne dyrkningsmetoder og utstrakt bruk av kunstgjødsel utarmer jorden. Det finnes mange studier som viser at næringstettheten i matvarene under steinalderen var vesentlig høyere enn i dag. Det var for eksempel trolig 2-5 ganger så mye B-vitaminer.

Her kommer en oversikt over noen symptomer, som ikke er så uvanlige, og som kan settes i sammenheng med B-vitaminmangel:
Vitamin B2: Atferdsendringer

Vitamin B3: Store doser har vist seg å kunne hjelpe pasienter med akutt shizofreni

Vitamin B5: Nødvendig for stressmestring, mangel ved tretthet og depresjoner

Vitamin B6: Depresjon, irritabilitet, PMS

Vitamin B12: -Permanente nerveskader
-Mentale forstyrrelser
-Senilitet
-Depresjoner

Vitamin B9:  Irritabilitet, søvnløshet, glemsomhet, mentalt forvirret,

Vitamin B7: -Tretthet
-Depresjon

Kanskje finnes det moderne mangelsykdommer?

Kilde: Tunsberg medisinske skole

Foto: Wikimedia commons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s